Workout på dina villkor

Träning

Ät rätt för att orka mer

Fysisk träning är bra för oss på många olika sätt. Dels stärker det kroppen, med alla dess muskler, leder, senor och inte minst det bärande skelettet. Dels har flera studier visat att den även påverkar vårt humör och psyke positivt, särskilt när den bedrivs utomhus, i frisk luft och gärna dagsljus. Samtidigt utgör träningen i sig bara en tredjedel av ett hälsosamt träningsupplägg. De andra två tredjedelarna består i sin tur av återhämtning, som vila och sömn, samt kosten – vad och hur mycket du äter. Den som slarvar med något av detta kommer att uppleva sämre resultat av sin träning än nödvändigt.

Regelbundet och balanserat

Vi har alla hört det tills öronen nästan trillar av, vikten av att äta regelbundet. Men saken är att det stämmer. Alla människor bör få i sig tre huvudmål om dagen, med tre mindre mellanmål däremellan. På det viset har kroppen chans att ta upp maximalt av näringsämnen från varje mål mat, och matsmältningen blir aldrig belastad. Visst finns det idag ett stort utbud av specialdieter av olika slag, men den gamla goda tallriksmodellen används fortfarande flitigt av dietister. Med hjälp av den inkluderas både kolhydrater, protein, vitaminer och mineraler i lagom stora andelar, vilket ger en balanserad måltid som följd.

Behovet av tillskott

Kosttillskott är ett omdebatterat ämne som väcker många känslor. Det är ett faktum att du inte ska ersätta en varierad och tillräcklig kost med tillskott. Däremot existerar det situationer när utvalda kosttillskott kan hjälpa eller till och med vara nödvändiga för individens hälsa. Exempel på detta är personer som tränar extremt hårt och målinriktat, eller personer som behöver specialkost eller är intoleranta, veganer och vegetarianer samt allergiker, eller olika typer av sjukdomar. Tillskott kan köpas i ett stort utbud av butiker. Det finns också möjlighet att hitta det du kan vara i behov av till ett bra och rabatterat pris.

Comments are disabled.