Workout på dina villkor

Tips, Träning

Återhämtning efter träning

Att träna är något som får oss människor att må bra. Både det fysiska och psykiska välbefinnandet kan bli bättre genom en aktiv livsstil. Det finns olika former av träning och i regel är fysisk aktivitet den gemensamma nämnaren. För att uppnå ett bra resultat är återhämtning en viktig aspekt eftersom vi bryter ner kroppen under träningspasset.

Sömn och vila

En stor del av god återhämtning är sömn och vila. Det är under tiden vi sover som kroppen reparerar, återhämtar och bygger upp sig efter att vi har brutit ner den. Dessutom är det under sömnen som produktionen av både testosteron och tillväxthormoner ökar vilket gynnar muskeluppbyggnaden. En god natts sömn bidrar även till bättre uthållighet och koncentrationsförmåga som i sin tur gör att vi presterar bättre under träningspasset.

Kost

Även kosten är en stor del av träningen och återhämtningen. Hur, vad och när du äter är avgörande för resultatet av din träning. Ju mer du tränar, desto mer behöver du äta. Samtidigt är det viktigt att tänka på vad du äter. En varierad och hälsosam kost är att rekommendera men glöm inte bort att unna dig ibland. Tänk även på att äta inom snar framtid efter träningspasset för att stoppa nedbrytningen och minska risken för eventuella sjukdomar.

 

 

 

Comments are disabled.